Susah ka Menjadi Murabbi?

Bismillahirrahmanirrahim..

Pernah dengar perkataan Murabbi @naqib@ketua usrah?Pernah mengimpikan untuk memegang usrah untuk membimbing adik2 atau rakan2?atau sedang memegang amanah tersebut?

Hum……..

Jika dahulu, mungkin ada segelintir di antara kita yang takut apabila disuruh oleh Murabiyah atau Murabbi untuk handle/pegang usrah, tapi ana yakin..ALah bisa, tegal biasa dan semestinya ikhwah/akhwat lain punya pengalaman yang lebih dari ana.

Kita semua bermula dari kosong, satu level yang tiada apa2, namun InsyaAllah, jika kita meletakkan pergantungan pada Allah, segala-gala InsyaAllah akan dipermudahkan Allah. Ana yakin, setiap orang akan digilap dahulu potensi dirinya untuk bergelar Murabbi/Murabbiyah. InsyaAllah, kita mampu membaiki potensi kita dari masa ke semasa.

Ana akui pernah mengalami perasaan itu, dan masih ada perasaan ‘takut’ dalam diri, terutama jika telah lama jarak masa yang diberi untuk berlapang or relaks ketika bergilir-gilir dengan akhwat lain untuk sampaikan tazkirah kepada adik2, walaupun, setiap minggu ada usrah wajib untuk ‘anak-anak usrah’.

Untuk semester ini, banyak yang termuhasabah. Harap- harap semester hadapan ana, dan sesiapa sahaja yang bergelar ‘mak usrah’ lebih baik gerak kerjanya. Jangan pernah lupa tanggungjawab kita sebagai mutarabbi!

Sekarang mungkin kita sedang ‘bercuti’, memandangkan masih lagi cuti semester yang panjang. Itu ana tuju buat diri ana, yang masih punya banyak kelemahan dalam pelbagai aspek.

Blog ini ana nukilkan sedikit perkongsian ana mengenai buku-buku  yang ana akan ‘bedah’.Untuk cuti ini ana telah memperuntukkan sedikit bacaan, buku bertajuk ‘Menjadi Murabbi Itu Mudah’, karya Muhammad Rosyidi dan ‘Komitmen Dai Sejati’, karya Muhammad Abduh. Mungkin ana akan banyak berteori, tapi InsyaAllah, mudah-mudahan ilmu yang disampaikan bermanfaat dan diri ini lebih kuat untuk bekerja di jalan amal.

*p/s untuk diri: belajar menulis kerana Allah.

                           Luruskan niat.

 

Advertisements

2 thoughts on “Susah ka Menjadi Murabbi?

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s